Partnerzy serwisu:
Polityka i prawo

Klimczak: Idą złote czasy dla kolei

Dalej Wstecz
Autor:

ep.

Data publikacji:
11-12-2024
Ostatnia modyfikacja:
11-12-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI

Podziel się ze znajomymi:

POLITYKA I PRAWO
Klimczak: Idą złote czasy dla kolei
fot. Damian Dratwa/PKP PLK
– Jeżeli chodzi o inwestycje, idą złote czasy dla kolei – powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak podczas konferencji prasowej podsumowującej rok pracy obecnego rządu. – Inwestujemy ogromne pieniądze, żeby wyjść naprzeciw oczekiwaniom nie tylko wygodnego, ale także punktualnego transportu kolejowego – powiedział. Minister zapowiedział także m.in. „szybkie kończenie” inwestycji drogowych i budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego.

W środę 11 grudnia obecne kierownictwo resortu infrastruktury podsumowało pierwszy rok pracy. Wśród najważniejszych wydarzeń z tego okresu wskazano m.in. odblokowanie środków z Krajowego Planu Odbudowy, rekordowy budżet na inwestycje drogowe i kolejowe, a także przeniesienie pod jeden nadzór wszystkich spółek transportowych.

Kolej ma być efektywna

W kontekście kolei podkreślano przede wszystkim nastawienie na efektywność inwestycji oraz korzyści dla pasażera. – Chcemy, żeby dzięki naszym inwestycjom, podróż koleją była wygodniejsza, szybsza i bardziej punktualna – mówił minister Klimczak.

– Efektywność inwestycji ma być standardem – stwierdził natomiast odpowiedzialny w resorcie za kolej wiceminister Piotr Malepszak. – Patrzymy na liczby, patrzymy na twarde analizy, patrzymy jak lepiej wykorzystywać to, co mamy do lepszych przewozów i lepszej obsługi pasażera – mówił podkreślając znaczenie dopasowani inwestycji do potrzeb.

To właśnie lepsze wykorzystanie taboru przyczyniło się, jego zdaniem, do rekordowych przewozów w PKP Intericty. Mowa o nawet 8 mln pasażerów w skali miesiąca oraz blisko 80 mln pasażerów, które mają być obsłużone do końca roku. 

Jak poinformował wiceminister, wraz z nowym rozkładem jazdy, który wejdzie w życie 15 grudnia, średnia prędkość pociągów wzrośnie o 3 km/h. – To duży skok. Takie skoki są możliwe, gdy patrzymy efektywnie na rozkład jazdy, na lepsze wykorzystanie pociągów i na to jak usuwać bariery w infrastrukturze – mówił.

W nowym rozkładzie ma się także znaleźć wiele połączeń wykorzystujących ofertę różnych przewoźników, w ramach wzajemnego honorowania biletów, ale też połączeń z rekordowymi czasami przejazdów. Mowa np. o trwającym 5,5 godziny połączeniu z Warszawy do Świnoujścia, czy przewidzianej na 4 godziny i 20 minut podróży z Warszawy do Szczecina.

- Stawiamy konkretne cele zarządom spółek, aby liczby związane z tym, czym dysponujemy, były regularnie poprawiane – mówił wiceminister Piotr Malepszak. Wspomniał o rozpoczętym procesie zakupu taboru spełniającego wymogi wyższej pojemności. PKP Intercity podpisało kontrakty o wartości ponad 16,5 mld zł. Kwota ta obejmuje m.in. zakup 78 lokomotyw wielosystemowych oraz 66 lokomotyw elektrycznych jednosystemowych. Zakupionych zostało także 16 lokomotyw hybrydowych elektryczno-spalinowych o prędkości do 160 km/h.

Podczas konferencji mówiono o „miliardach, które resort chce wydawać na infrastrukturę”. W przyszłym roku PKP PLK ma mieć do dyspozycji nie tylko większe środki na inwestycje, ale i na utrzymanie infrastruktury, co według wiceszefa resortu jest szczególnie dobrą wiadomością. – Zawsze był problem realnego przeznaczania środków na utrzymanie tego, co już wybudowaliśmy – mówił Malepszak. Wydatki na drogi i kolej mają wynieść w przyszłym roku 16,5 mld zł. To o 3,6 mld zł więcej  niż w roku 2024.

Drogi oddawane szybko

Jeśli chodzi o drogi, Polska jest największym placem budowy w Europie – przypomniał minister infrastruktury, Dariusz Klimczak. W budowie jest obecnie 1600 km dróg o wartości 64 mld zł. - Chcemy budować nie tylko szybko, ale jak najtaniej. Chcemy budować dla tych, którzy mają potrzeby komunikacyjne, ale także potrzeby jeżeli chodzi o rozwój swoich przedsiębiorstw – mówił podczas konferencji prasowej Dariusz Klimczak.

Jak dodał, kluczowe jest, by inwestycje drogowe były kończone jak najszybciej. Chodzi o wpuszczanie ruchu na te odcinki, które są wybudowane, ale formalnie nieukończone, gdyż trwają jeszcze odbiory. - Tak zrobiliśmy przed końcem wakacji z zakopianką, tak samo chcemy wyjść naprzeciw oczekiwaniom z drogą S7 i obwodnicą Krakowa. Przed świętami otworzymy ruch na tym bardzo wyczekiwanym odcinku – powiedział szef resortu infrastruktury.

Jak poinformowano, w ciągu ostatniego roku ogłoszono 21 przetargów na 179 km nowych dróg. Ich wartość to 8,3 mld zł. w tym czasie podpisanych zostało 39 umów na budowę blisko 490 km dróg. Wartość tych zadań to 24,7 mld zł. Do użytku oddanych zostało 100 km nowych dróg.  

CPK będzie budowane

Podczas podsumowania rocznej działalności resortu minister infrastruktury mówił także o urealnieniu harmonogramów budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego i o pracach związanych z tym projektem. – Chciałbym zapewnić wszystkich, którzy chcą aby w Polsce powstało nowe lotnisko: tak, CPK powstanie – powiedział szef resortu.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Podatek uderzy w intermodal. „Dotkliwa zmiana”

Polityka i prawo

Podatek uderzy w intermodal. „Dotkliwa zmiana”

Elżbieta Pałys 05 listopada 2024

Liczby pokażą czy kolej jest priorytetem

Biznes i przemysł

Liczby pokażą czy kolej jest priorytetem

ep. 31 października 2024

Laude coraz więcej wozi w Ukrainie

Intermodal i logistyka

Laude coraz więcej wozi w Ukrainie

inf. pras. 27 października 2024

CPK w sieci TEN-T - Komisja na tak

Intermodal i logistyka

Ukraińskie tiry wjeżdżają na tory do Polski

Intermodal i logistyka

Jak zrealizować i uzasadnić przejście na pojazdy elektryczne

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Podatek uderzy w intermodal. „Dotkliwa zmiana”

Polityka i prawo

Podatek uderzy w intermodal. „Dotkliwa zmiana”

Elżbieta Pałys 05 listopada 2024

Liczby pokażą czy kolej jest priorytetem

Biznes i przemysł

Liczby pokażą czy kolej jest priorytetem

ep. 31 października 2024

Laude coraz więcej wozi w Ukrainie

Intermodal i logistyka

Laude coraz więcej wozi w Ukrainie

inf. pras. 27 października 2024

CPK w sieci TEN-T - Komisja na tak

Intermodal i logistyka

Ukraińskie tiry wjeżdżają na tory do Polski

Intermodal i logistyka

Jak zrealizować i uzasadnić przejście na pojazdy elektryczne

Biznes i przemysł

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5